logo SKJ
Szlak dookoła Góry Kalwarii
Pokaż na mapie
0 głosy


Autor: admin

Data utworzenia: 20.02.2017
Media

    Etapy szlaku
    place
    -
    Góra Kalwaria
    keyboard_arrow_down
    Szlak rozpoczyna się w Górze Kalwarii, na skwerze z popiersiem Marszałka Józefa Piłsudskiego. Na wprost skweru widać ulicę Świętego Antoniego – wyłożoną płytami chodnikowymi drogę pomiędzy zabudowaniami. Po chwili płyty chodnikowe przechodzą w wyboiste kocie łby i droga opada w dół – przed nami dość ostry i niełatwy technicznie zjazd. Po prawej stronie widzimy ceglany mur, po lewej zabudowania. Za murem znajduje się kaplica świętego Antoniego, a przy jego końcu źródełko, którego woda ma ponoć leczniczą i uzdrawiającą moc. Po 300 metrach droga staje się piaszczysta, odbijamy w prawo, przejeżdżamy przez mostek i jedziemy znów prostą, wygodną, ubitą drogą przez rozległe łąki i leśne skupiska. Po 200 metrach droga odbija w prawo, przejeżdżamy pod trasą nr 50 na Otwock i zaraz za krótkim tunelem odbijamy w lewo. 200 metrów dalej dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą asfaltową i skręcamy w prawo. Znów po lewej stronie jest wiślany wał, a po prawej – rozległe pola. Po 200 metrach widzimy odchodzącą na prawo w pole szeroką ścieżkę – około 100 metrów od asfaltu, w szczerym polu na niewysokim kopcu stoi mały obelisk upamiętniający dekorowanie przez Marszałka Józefa Piłsudskiego w 1921 roku, w tym właśnie miejscu, Orderem Virtuti Militari artylerzystów konnych. Nasza droga prowadzi asfaltem, który po 300 metrach odbija w lewo, my zaś jedziemy dalej prosto ubitą piaszczystą drogą. Po prawej nadal widzimy rozległe pola i sady, po lewej – wiślany wał. Droga jest tu nieco gorszej jakości, wyboista, niekiedy bardzo piaszczysta. Można skorzystać więc z biegnącej u podnóża wału trawiastej ścieżki.
    place
    3 km
    Góra Kalwaria
    keyboard_arrow_down
    Po 1500 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia dróg. Skręcamy ostro w prawo i jedziemy piaszczystą, miejscami kamienistą drogą między sadami i polami. Po 200 metrach, na kolejnym rozwidleniu, odbijamy w lewo i jedziemy ulicą Księdza Sikorskiego. Pośród sadów i pól zaczynają pojawiać się nieliczne zabudowania. Po 800 metrach mijamy odjazd w prawo, jedziemy dalej prosto wijącą się pośród pól piaszczystą drogą. W oddali widać już ruiny zamku w Czersku.
    place
    4 km
    Czersk
    keyboard_arrow_down
    Po 500 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia i skręcamy w lewo, w drogę asfaltową prowadzącą dość ostro pod górę. Po 100 metrach przejeżdżamy przez mostek nad Jeziorem Czerskim. Jezioro Czerskie wraz z roślinnością nadbrzeżną i terenami bagiennymi zajmuje obszar około 9 hektarów. Tworzy obramowanie odcinka skarpy wiślanej, zwieńczonej ruinami zamku książąt mazowieckich. W 1949 roku zostało uznane za pomnik przyrody. Po kolejnych 100 metrach mijamy skrzyżowanie z drogą asfaltową biegnącą w lewo na rynek czerski (300 m), przy którym usytuowane jest wejście na teren zamku. Zamek książąt mazowieckich w Czersku jest zamkiem gotyckim, zbudowanym na przełomie XIV i XV wieku. W miejscu dzisiejszego zamku w XI wieku istniał drewniano-ziemny gród o konstrukcji izbicowej, zbudowany w czasach panowania Bolesława Śmiałego lub Władysława Hermana. W XIV wieku książę mazowiecki Janusz I rozkazał w miejscu przestarzałego grodu wznieść ceglany zamek, który wybudowano w latach 1388–1410. Od 1547 roku zamek podlegał królowej Bonie, która nakazała wymianę drewnianej zabudowy dziedzińca na murowaną. Powstała wtedy tzw. rezydencja Bony, czyli pałac o wymiarach 10 × 30 metrów. W czasie potopu szwedzkiego zamek został zdewastowany. W XVIII wieku podjęto próbę remontu zamku (wtedy zbudowano most przez fosę) w celu umieszczenia w nim sądu grodzkiego i ziemskiego wraz z archiwum. Jednak po trzecim rozbiorze Polski i zajęciu Czerska przez Prusaków mury zostały częściowo zburzone. Od tego czasu zamek jest zrujnowany. Zamek zbudowano na planie nieregularnym, wyznaczonym przez obwód wałów wcześniej istniejącego na jego miejscu grodu ziemnego. Brama wjazdowa do zamku została zlokalizowana w monumentalnej 22-metrowej wieży gotyckiej zbudowanej na planie czworoboku. W wieży tej mieściła się komnata burgrabiego. Dwie wieże cylindryczne w czasach książąt mazowieckich miały wysokość murów obwodowych. Wieże te po przyłączeniu ziemi czerskiej do Korony w 1526 roku nadbudowano do dzisiejszej wysokości. Wieża południowo-zachodnia o wysokości 24 metrów miała wejście prowadzące z murów, a w jej przyziemiu znajdowała się cela więzienna. Wieża zachodnia była dostępna z dziedzińca. Do dzisiaj zachowana została większość murów zamku oraz wszystkie trzy wieże (Brama, Południowa i Zachodnia), z których można podziwiać panoramę okolicy. W obrębie murów znajdują się fundamenty zamkowego kościoła pw. św. Piotra. Murowana zabudowa z XVI wieku nie zachowała się. Obecnie zamek udostępniony jest zwiedzającym. Jedziemy dalej prosto drogą polną wzdłuż brzegu jeziora, po lewej mijając pola i małe sady. Po 600 metrach, na wysokości ulicy Królowej Bony, odbijamy w lewo, zostawiając za sobą jezioro, przejeżdżamy między polami. Po kolejnych 100 metrach dojeżdżamy do ulicy Ogrodowej, w którą skręcamy w prawo, koło starej studni, a po chwili skręcamy na drogę gruntową w lewo. Przejeżdżamy koło zabudowań i sadów i po 250 metrach dojeżdżamy do ulicy Pólko. Skręcamy w tę drogę w prawo i jedziemy przez 50 metrów wzdłuż sadu. Skręcamy w lewo i jedziemy 200 metrów granicą sadu. Na końcu drogi polnej skręcamy ponownie w prawo, cały czas trzymając się ogrodzenia sadu. Jedziemy tą drogą 300 metrów. Tu kończy się sad, a my jedziemy dalej prosto przez pola kolejne 100 metrów. Dojeżdżamy do rzeki Czarnej, która dochodzi z lewej strony. Jedziemy wzdłuż niej piaszczystą, momentami mocno wyboistą drogą. Po 800 metrach przecinamy mały kanał wodny łączący rzeczkę Cedron z Czarną. Jedziemy dalej prosto, po lewej stronie płynie Czarna, a po prawej zaczynają się sady. Po 400 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą polną, która dochodzi z prawej strony.
    place
    7 km
    Tatary
    keyboard_arrow_down
    Jedziemy dalej prosto wzdłuż Czarnej i po 150 metrach przecinamy rzekę małym mostkiem. Za mostkiem skręcamy ostro w prawo i jedziemy wzdłuż rzeczki, którą tym razem mamy po prawej stronie. Po lewej widać zabudowania miejscowości Tatary. Po 150 metrach skręcamy w lewo, oddalając się od Czarnej, i jedziemy granicą sadu i pola. Po 400 metrach skręcamy w szerszą drogę gruntową w prawo i po 200 metrach dojeżdżamy do zabudowań. Skręcamy w lewo i jedziemy, mijając gospodarstwa i domy po obu stronach ulicy. Po 300 metrach kończą się zabudowania, a po lewej zaczyna się niewielki lasek.
    place
    9 km
    Coniew
    keyboard_arrow_down
    Po kolejnych 600 metrach dojeżdżamy do większego skrzyżowania z drogą utwardzoną tłuczniem. Po prawej mijamy niewielki drewniany krzyż. Przecinamy to skrzyżowanie, jadąc dalej prosto, między zabudowaniami Coniewa, po 500 metrach dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Po prawej widzimy kapliczkę. Przy kapliczce skręcamy w prawo w pnącą się dość ostro pod górę drogę asfaltową. Jedziemy między łąkami i zabudowaniami. Po 300 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia dróg. Po prawej stronie widzimy kapliczkę. Na rozwidleniu odbijamy w prawo i jedziemy wygodną, asfaltową drogą między rozległymi sadami, polami i zabudowaniami. Po 500 metrach nasz szlak skręca ostro w lewo, a po kolejnych 150 są następne ostre zakręty – najpierw w prawo, potem w lewo. Jedziemy pomiędzy zabudowaniami miejscowości Coniew i po 250 metrach docieramy do skrzyżowania z drogą nr 79. Po lewej widzimy drewniany krzyż. Przecinamy drogę na wprost i jedziemy dobrej jakości asfaltem pomiędzy rozległymi sadami.
    place
    12 km
    Pęcław
    keyboard_arrow_down
    Po 1000 metrach zaczyna się Pęcław. Po obu stronach drogi ciągną się sady i nieliczne zabudowania. Po 700 metrach droga skręca ostro w lewo. Mijamy łąki i zabudowania. 300 metrów dalej widzimy po lewej kapliczkę. Po 100 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia dróg i odbijamy w lewo. Jedziemy pomiędzy wiejskimi zabudowaniami. Po kolejnych 100 metrach mijamy po prawej Ochotniczą Straż Pożarną w Pęcławiu. Dalej rozciągają się sady i pola. 800 metrów dalej, tuż przed końcem Pęcławia, skręcamy w lewo, w drogę szutrową. Po lewej stronie znajduje się ogrodzenie posesji. Po chwili zabudowania pozostają w tyle i znów jedziemy między rozległymi sadami.
    place
    14 km
    Linin
    keyboard_arrow_down
    Po 300 metrach, na rozwidleniu, odbijamy w prawo, między pola i sady. 200 metrów dalej, po prawej stronie, widzimy stary wiatrak. Drewniany wiatrak typu koźlak w Lininie to oryginalny, dobrze zachowany młyn wietrzny z 1854 roku. Jest to ostatni tego typu młyn warszawski, który przeniesiono tu ze stolicy w 1917 roku. Zakończył pracę po okupacji. Obecnie jest to największy koźlak w Polsce. 100 metrów dalej wjeżdżamy na asfalt. Jedziemy dalej prosto między zabudowaniami Linina. Po 400 metrach, na rozwidleniu, odbijamy w prawo i jedziemy między polami i sadami. 300 metrów dalej kończy się Linin. Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg asfaltowych. Po drugiej stronie drogi widzimy kapliczkę. Skręcamy w lewo i jedziemy wygodnym asfaltem pomiędzy sadami i zabudowaniami.
    place
    15 km
    Wincentów, Czaplin
    keyboard_arrow_down
    Po 100 metrach zaczyna się Wincentów. Jedziemy dalej prosto, mijamy zabudowania, sady i pola. 1600 metrów dalej wyjeżdżamy z Wincentowa. Dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w prawo. Wjeżdżamy pomiędzy zabudowania Czaplina. Jedziemy dalej prosto między polami, łąkami i nielicznymi zabudowaniami. Po 100 metrach przejeżdżamy przez mostek nad Czarną. 200 metrów dalej mijamy po lewej kapliczkę. Po 600 metrach widzimy po prawej kolejną kapliczkę, a za nią budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w Czaplinie. Po chwili zabudowania się kończą i znów otaczają nas rozległe sady.
    place
    18 km
    Dębówka
    keyboard_arrow_down
    Po 600 metrach kończy się Czaplin. Jedziemy między sadami i zabudowaniami Dębówki. Za Dębówką odbijamy w lewo, w polną drogę, która po około 700 metrach doprowadza nas do trasy nr 50 – przecinamy ją, jadąc na Sobików. (Można też wybrać inny wariant: za Dębówką jedziemy prosto i po 400 metrach dojeżdżamy do dużego skrzyżowania. Przed nami znajduje się trasa nr 50 z Góry Kalwarii do Grójca. Po prawej stronie widzimy kapliczkę. Skręcamy w lewo i jedziemy dość ruchliwą drogą biegnącą wzdłuż sadów i zabudowań. Po 700 metrach docieramy do skrzyżowania i skręcamy w prawo na Sobików). Jedziemy bardzo dobrej jakości asfaltem. Wokół rozciągają się pola. Mijamy zabudowania przemysłowe i mieszkalne.
    place
    20 km
    Sobików
    keyboard_arrow_down
    1000 metrów dalej zaczyna się Sobików. Dojeżdżamy do skrzyżowania, po lewej stronie widzimy kapliczkę. Przecinamy szlak żółty – Szlak do Góry Kalwarii. Po lewej mijamy boisko. Droga prowadzi łukiem w prawo. Po 200 metrach mijamy po prawej kościół i zabytkową dzwonnicę, na rozwidleniu dróg odbijamy w prawo, razem z drogą główną. Po kolejnych 200 metrach docieramy do następnego rozwidlenia, po prawej stronie widzimy kapliczkę, po lewej zaczyna się cmentarz. Na rozwidleniu odbijamy w prawo i jedziemy dalej prosto wzdłuż ciągnącego się po lewej stronie cmentarza. Po 300 metrach kończy się mur cmentarny i miejscowość Sobików. 100 metrów dalej mijamy po prawej krzyż i kapliczkę, a po lewej – szkołę.
    place
    21 km
    Cendrowice
    keyboard_arrow_down
    Po 300 metrach widzimy po lewej kapliczkę i sklep spożywczy. Mijamy drogę odchodzącą w lewo i jedziemy dalej prosto. 100 metrów dalej widzimy po prawej odjazd na Krzaki Czaplinkowskie. Jedziemy prosto pomiędzy rozległymi polami, leśnymi skupiskami i nielicznymi zabudowaniami Cendrowic.
    place
    22 km
    Czarny Las
    keyboard_arrow_down
    Po 1000 metrach przejeżdżamy przez wiadukt nad torami kolejowymi i zaraz za nim skręcamy ostro w lewo. Po lewej są tory kolejowe, po prawej – pola i liczne leśne skupiska. Jedziemy dobrej jakości asfaltem, droga wije się przez pola i lasy.
    place
    24 km
    Czarny Las
    keyboard_arrow_down
    Po 1300 metrach dojeżdżamy do rozwidlenia dróg. Przed nami rozpoczynają się zabudowania Czarnego Lasu. Po lewej widzimy stację kolejową Czachówek Wschodni. Na rozwidleniu odbijamy w prawo. Po 100 metrach mijamy po lewej sklep spożywczy, a po kolejnych 100 metrach – kapliczkę. Jedziemy drogą asfaltową między zabudowaniami i polami. 800 metrów dalej dojeżdżamy do skrzyżowania. Tu kończy się asfalt i miejscowość Czarny Las. Odbijamy w lewo, w bardzo piaszczystą i wyboistą leśną drogę o zarośniętych poboczach. Jedziemy między łąkami i leśnymi skupiskami.
    place
    26 km
    Krępa
    keyboard_arrow_down
    Po 1200 metrach zaczyna się Krępa. Mijamy po lewej ogródki działkowe. Po 100 metrach docieramy do mostka. Tuż przed nim skręcamy w prawo, w drogę asfaltową. Po 200 metrach mijamy po prawej agroturystykę Pod Kogutem. Zaraz za nią znajduje się niemiecko-rosyjski cmentarz z czasów I wojny światowej. Agroturystyka Pod Kogutem, położona na terenie Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, zaprasza do baru i restauracji, oferuje noclegi, atrakcje dla dzieci (minizoo, plac zabaw, boisko) i dorosłych (przejażdżki bryczką, ogniska, imprezy okolicznościowe). Jest to pełne uroku miejsce, odpowiednie zarówno na jednodniowy wypad, jak i kilkudniowy pobyt.
    place
    27 km
    Wola Dobieska
    keyboard_arrow_down
    Po 400 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w lewo, w drogę asfaltową. Jedziemy między polami i wiejskimi zabudowaniami. 1100 metrów dalej mijamy po lewej szkołę. Dojeżdżamy do rozwidlenia. Trzymamy się prawej strony. Droga wiedzie lekkim łukiem w lewo, między rozległymi polami, nielicznymi zabudowaniami i leśnymi skupiskami.
    place
    28 km
    Dobiesz
    keyboard_arrow_down
    Po 900 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania. Po lewej stronie widzimy kapliczkę. Droga w lewo prowadzi na Krępę, tutaj dołącza do naszej drogi Chojnowski Szlak Rowerowy. Na rozwidleniu odbijamy lekko w prawo i jedziemy między sadami i zabudowaniami miejscowości Dobiesz. Po 500 metrach docieramy do skrzyżowania z drogą główną (powiatową). Po prawej stronie widzimy krzyż. Przecinamy skrzyżowanie i jedziemy dalej prosto, ulicą Leśną, wygodnym i dobrej jakości asfaltem. Po 300 metrach kończą się zabudowania – wjeżdżamy w niezbyt gęsty jasny las. Po 400 metrach przejeżdżamy przez mostek nad rzeczką. Po 900 metrach kończy się las i jedziemy przez łąki. 100 metrów dalej dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w prawo. Mijamy nieliczne zabudowania i rozległe łąki. 500 metrów dalej przejeżdżamy przez niewielki mostek. Jedziemy drogą asfaltową przez bardzo rzadki jasny las. Po lewej mijamy rozrzucone pośród lasu zabudowania.
    place
    32 km
    Kąty
    keyboard_arrow_down
    Po 1400 metrach droga asfaltowa skręca łukiem w lewo. Po jej obu stronach widzimy zabudowania miejscowości Kąty. Po 800 metrach Chojnowski Szlak Rowerowy skręca w prawo, w las. My jedziemy dalej prosto, między zabudowaniami, łąkami i leśnymi skupiskami. 100 metrów dalej widzimy po prawej drewniany krzyż. Po kolejnych 200 metrach mijamy po lewej Dom Muzyka Seniora w Kątach.
    place
    34 km
    Mikówiec
    keyboard_arrow_down
    1100 metrów dalej widzimy po prawej sklep spożywczy. Jedziemy pomiędzy zabudowaniami miejscowości Mikówiec. Po 500 metrach mijamy po prawej tartak. 100 metrów dalej kończy się Mikówiec. Dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą nr 79 na Górę Kalwarię. Po lewej stronie widzimy krzyż. W tym miejscu można odbić na chwilę w lewo, by zwiedzić miejsce pamięci w Kątach – mogiłę kurhan żołnierzy niemieckich i rosyjskich.
    place
    34 km
    Budki Moczydłowskie
    keyboard_arrow_down
    Przecinamy trasę, jadąc na wprost. Jedziemy słabej jakości asfaltem. Po prawej stronie są zabudowania, po lewej las, a za nim oczyszczalnia ścieków. Po 400 metrach kończy się asfalt, wjeżdżamy w las dziurawą i kamienistą drogą szutrową. Po 200 metrach mijamy skrzyżowanie z drogą odchodzącą w lewo. W tym miejscu droga szutrowa przechodzi w dość kiepskiej jakości, miejscami popękane płyty betonowe. W pobliżu znajduje się, będące jeszcze w budowie, pole golfowe.
    place
    36 km
    Wólka Załęska
    keyboard_arrow_down
    Po 700 metrach widzimy po lewej niewielką polankę. Tu skręcamy w lewo, w piaszczystą i porośniętą trawą leśną ścieżkę. Jedziemy przez rzadki jasny las. 100 metrów dalej ścieżka przechodzi w drogę szutrową i za chwilę w dobrej jakości asfalt. Po prawej stronie mijamy kapliczkę. Jedziemy dalej prosto, pomiędzy łąkami, polami i zabudowaniami miejscowości Wólka Załęska. Po 500 metrach widzimy po lewej kolejną kapliczkę.
    place
    37 km
    Konstantynówka
    keyboard_arrow_down
    600 metrów dalej dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy z asfaltu w lewo, w drogę szutrową. Jedziemy między łąkami, leśnymi skupiskami i zabudowaniami Konstantynówki. Po 100 metrach, na rozwidleniu dróg, odbijamy w lewo i po kolejnych 100 metrach na następnym rozwidleniu ponownie w lewo, w drogę leśną. Jedziemy przez niezbyt gęsty las i łąki. Po 200 metrach szlak skręca w lewo, w leśną, zarośniętą trawą ścieżkę wijącą się przez jasny rzadki las. Po 1000 metrach dojeżdżamy do końca lasu. Przed nami, na skraju lasu, znajduje się ogrodzenie. Nasz szlak prowadzi prosto, gdyby jednak odbić tu w lewo (ok. 300 m), dojedziemy do pozostałości po zabudowaniach 4. Dywizjonu Rakietowego Ochrony Powietrznej m. Baniocha, powołanego w 1959 roku. Jedziemy prosto wzdłuż ogrodzenia 400 metrów, a następnie w okolicy zbiornika wodnego skręcamy ostro w prawo. Po kolejnych 1300 metrach, jadąc piaszczystą drogą polną, dojeżdżamy do drogi Góra Kalwaria – Konstancin.
    place
    40 km
    Brześce
    keyboard_arrow_down
    Przecinamy trasę na wprost. Jedziemy pomiędzy zabudowaniami wsi Brześce i po 250 metrach docieramy do skrzyżowania. Na wprost jest brama dworu. Nasz szlak skręca w lewo, tu kończy się asfalt i zaczynają betonowe płyty. Jedziemy dalej prosto, mijamy pola i zabudowania. Po kolejnych 250 metrach na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, w drogę asfaltową. Jedziemy, trzymając się drogi głównej, między zabudowaniami, sadami i rozległymi polami. Dwór we wsi Brześce powstał pod koniec XVIII wieku. Właścicielem wsi Brześce w tamtym czasie był architekt Jan Kanty Fontana i to on najprawdopodobniej wzniósł wtedy, na starszych fundamentach, barokowo-klasycystyczny modrzewiowy dwór, nakryty wysokim, łamanym dachem. Na osi elewacji frontowej znajduje się portyk na planie kwadratu złożony z czterech kolumn toskańskich. Tym, co czyni dwór w Brześcach niezwykłym, jest przede wszystkim wspomniany dach – potężna mansardowa czapa nakrywa niemal całą modrzewiową budowlę. Obok znajdują się też: oficyna dworska i murowany spichlerz z XIX wieku. W pobliżu są również pozostałości po parku krajobrazowym założonym w XVIII wieku na skarpie, a w nim zachowany starodrzew i pomniki przyrody, między innymi topola czarna o średnicy pnia blisko 7 metrów i dąb szypułkowy.
    place
    42 km
    Podłęcze
    keyboard_arrow_down
    Po 1600 metrach dojeżdżamy do skrzyżowania w Podłęczu. Skręcamy w lewo, mijamy po prawej kapliczkę i krzyż. Przed nami kolejny długi odcinek drogi biegnący między zabudowaniami, polami i rzadkimi skupiskami leśnymi.
    place
    43 km
    Wólka Dworska
    keyboard_arrow_down
    Po 1100 metrach kończy się Podłęcze, mijamy niewielki las i wjeżdżamy do miejscowości Wólka Dworska. Po lewej widzimy wał przeciwpowodziowy Wisły, po prawej – zabudowania i sady. Jedziemy dobrej jakości drogą asfaltową. Po 700 metrach mijamy skrzyżowanie z drogą asfaltową odchodzącą w prawo. 500 metrów dalej widzimy z prawej strony krzyż. Asfalt staje się nieco bardziej wyboisty. Po kolejnych 500 metrach kończy się miejscowość Wólka Dworska. Po prawej stronie wciąż mamy wał, po prawej – rozległe pola, sady i nieliczne skupiska drzew. 400 metrów dalej po prawej stronie widzimy staw, nasza droga odbija w lewo i przechodzi na drugą stronę wału. W pobliżu tego miejsca, na terenach prywatnych, znajdują się stare pruskie bunkry. Jedziemy pomiędzy łąkami i leśnymi skupiskami i po 500 metrach przejeżdżamy krótkim tunelem pod wiaduktem kolejowym.
    place
    46 km
    Góra Kalwaria
    keyboard_arrow_down
    Po 100 metrach zaczynają się zabudowania Góry Kalwarii. 100 metrów dalej droga asfaltowa pnie się ostro pod górę – przed nami dość stromy podjazd. Wspinamy się ulicą Lipkowską między zabudowaniami i leśnymi skupiskami. Po 200 metrach podjazd się kończy, po prawej znajduje się wysoki ceglany mur, po lewej – zabudowania. Jedziemy wzdłuż muru i po 600 metrach docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową. Po prawej stronie widzimy Dom Pomocy Społecznej im. Waleriana Łukasińskiego. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, w szeroką, asfaltową drogę, która łukiem odbija w prawo. Po lewej stronie mijamy szkołę. 200 metrów dalej przejeżdżamy obok niewielkiego skwerku po prawej, po lewej jest dom Wolfa Messinga – jasnowidza żyjącego na przełomie XIX i XX wieku. Po kolejnych 100 metrach docieramy na skwer z popiersiem Marszałka Józefa Piłsudskiego, gdzie zaczynał się nasz szlak. W tym miejscu ma on także swój koniec.
    Przejdź do góry